ماهی شانک صورتی دارای چه خواصی می باشد؟

ماهی شانک صورتی دارای چه خواصی می باشد؟


ماهی شانک صورتی یا ماهی کخو یکی از بهترین ماهی های جنوب کشور می باشد و دارای گوشتی سفید می باشد و این ماهی برای سرخ کردن بسیار مناسب است.


ماهی شانک را با نام های دیگری همچون کخو، کافر ،کپلک و کوپر نیز می شناسند . بیشتر گونه‌های این ماهی در حوالی جنوب قاره آفریقا هستند. ماهی شانک صورتی دارای 38 جنس و 158 گونه می باشد. اغلب در دریا زندگی می کنند اما به تعداد کمی در آب های لب شور و شیرین نیز دیده می‌شوند


این ماهی گوشتخوار هستند و تغذیه این ماهی از بی‌مهرگان صدفدار کفزی می باشد. البته تغذیه بعضی گونه های ماهی شانک صورتی ازعلف ‌های دریایی و جلبک ‌ها می باشد.


بیشتر این ماهی ها در بسترهای شنی، گلی و روی مناطق فلات قاره زندگی می کنند. ماهی های مهمی از نظر تغذیه و صید ورزشی می باشند. صید آن‌ها با ترال کفروب، تورگوشگیر، رشته قلاب و گرگور امکان‌پذیر می باشد.


شکل ظاهری 


ماهی شانک صورتی بدنی چهارگوش، بیضی و سر بزرگی دارد و دهان میانی آن، مقداری مایل است. رنگ روی سر شانک صورتی کمی تیره‌تر از نواحی دیگر بدن آن می‌باشد. این ماهی، یک ماهی رنگارنگ با بدنی صورتی، سری تیره و خط جانبی زرد است. در ناحیه پشتی بدن ماهی اشکال دندان‌ مانند صورتی رنگ وجود دارد که به آن‌ها اجازه می‌دهد حلزون، خرچنگ، کرم، خارپشت و ماهی‌های کوچک را به عنوان غذا مصرف کنند.


ماهی شانک یک ماهی کوچک است که معمولا ۱۱ تا ۷۶ سانتی‌متر طول دارد اما رایج ترین اندازه برای آن ها 30 سانتی متر بیان شده است.


ارزش غذایی ماهی شانک


وجود درصد بالای پروتئین در گوشت ماهی شانک موجب انرژی بیشتر برای فعالیت های فیزیکی می شود و همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند .


از فواید مصرف ماهی شانک می توان به افزایش تراکم استخوان اشاره کرد و با جذب پروتئین کافی از خطر ابتلا به پوکی استخوان در امان می مانید.


ماهی شانک دارای مقادیر زیاد امگا3 می باشد. وجود امگا3 در ماهی شانک صورتی به تقویت عملکرد مغز و بهبود جریان عصبی در بدن کمک می کند


خواص ماهی شانک صورتی:


از خواص بی‌نظیر مصرف ماهی شانک  می‌توان به سلامت قلب و عروق، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از پوکی استخوان، جلوگیری از ابتلا به مشکلات گوارشی، تقویت سیستم عصبی، پیشگیری از کم خونی، حفظ جوانی و شادابی پوست اشاره کرد.


ماهی کپلک به دلیل داشتن پروتئین بالا منبع خوبی برای کسب انرژی، بهبود فعالیت‌های فیزیکی، سلامت قلب و عروق، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد مغز و افزایش تراکم استخوان ها است.


از دیگر خواص ماهی شانک صورتی وجود مقادیر بالای ید در آن است؛ اما ید چه خاصیتی دارد و چرا ضروری است؟ وجود ید برای عملکرد درست و صحیح غده تیروئید لازم است و خوردن این ماهی سبب پیشگیری از بیماری‌هایی می‌شود که به این غده در بدن مرتبط هستند.


به طور ویژه این ماهی سرشار از آهن و ویتامین‌های گروه B است؛ از خواص اصلی این گروه از ویتامین‌های می‌توان به خون‌سازی اشاره کرد. مصرف مقادیر قابل قبول این ماهی سبب جلوگیری از بیماری شایع کم‌خونی می‌شود.



میزان دور ریز ماهی شانک صورتی به چه میزان  است؟


ماهی کخو از جمله ماهی‌های بدون خار و تیغ است. دور ریز این ماهی نیز بستگی به نحوه پاک کردن آن دارد؛ در بهترین شرایط پاک کردن (پاک شده کامل برای تهیه ماهی شکم پر) ۲۰ درصد از وزن ماهی دور ریخته می‌شود که مربوط به محتویات شکم آن است. در این نوع ماهی نیز همانند دیگر انواع ماهی روش فیله شده بیشترین میزان دورریز را دارد.


خرید آنلاین ماهی شانک صورتی


امروزه با وجود زندگی‌های شلوغ خرید آنلاین به کمک خانواده‌ها آمده است. خرید آنلاین ماهی فواید زیادی دارد که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.



  • با خرید آنلاین می‌توانید در وقت و هزینه سوخت خود صرفه جویی کنید .

  • اگر نسبت به بوی مراکز خرید ماهی حساس هستید خرید آنلاین بهترین گزینه برای شماست.

  • اگر وقت پاک کردن ماهی را ندارید و یا بلد نیستید می‌توانید آنلاین سفارش دهید تا با روشی که خودتان می‌خواهید ماهی را برایتان تمیز کنند.

  • اگر دنبال خرید ماهی شانک صورتی هستید ممکن است در تمامی شهرها یافت نشود. خرید آنلاین این مشکل را حل کرده است.


اگر تمایل دارید ماهی شانک صورتی را به صورت آنلاین با بالاترین کیفیت و استانداردها خریداری کنید، مجموعه اودریا در خدمت شماست.

منبع خبر :