خانه / سلامت خانواده / رژیم غذایی دوران قاعدگی
رژیم غذایی دوران قاعدگی
رژیم غذایی دوران قاعدگی

رژیم غذایی دوران قاعدگی

رژیم غذایی دوران قاعدگیReviewed by bestmarital on Jul 16Rating: 5.0

در این بخش از مطالب مربوط به سلامت زنان به بررسی موضوع رژیم غذایی مناسب دوران قاعدگی می پردازیم , دوران قاعدگی یکی از حساس ترین دوران های است که هر خانمی بدون در نظر گرفتن داشتن بیماری های جنسی همچون آمنوره این دوره را سپری میکند و با درد های این دوره آشنا است . دوران قاعدگی ممکن است برای برخی از خانم ها با مشکلاتی همچون دیسمنوره و … همراه باشد و درد و خونریزی زیادی را در این دوره تحمل کنند اما برای برخی از خانم ها معمولی باشد .

رژیم غذایی دوران قاعدگی

در رابطه با رژیم غذایی دوران قاعدگی باید گفت که مصرف برخی از غذا ها در دوران قاعدگی سبب میشود تا افراد کرامپ های شکمی و درد بیشتری را در دوران قاعدگی تحمل کنند و حتی نفخ نیز در افراد ایجاد شود از این رو در این دوران باید رژیم غذایی مناسبی در نظر گرفته شود و سوال بیشتر خانم ها در این دوران است که چه غذاهایی در دوران قاعدگی مصرف کنیم ؟ چه غذا هایی در دوران قاعدگی مصرف نکنیم ؟ که در پاسخ به این سوالات باید گفت که اگر چه هیچ ماده ای وجود ندارد که بطور کلی درد های دوران قاعدگی را از بین ببرد اما در ادامه چندین ماده غذایی معرفی میشود تا از مصرف این مواد در دوران قاعدگی خودداری شود تا از این رو درد ها و ناراحتی های این دوران تا حدی کاهش یابد و یا افزایش پیدا نکنند .

  • غذا های فرآوری شده

از آنجایی که بیشتر خانم ها در دوران قاعدگی با مشکلاتی همچون کمبود حوصله و ناراحتی های عصبی مواجه میشوند مصرف غذا های فرآوری شده و کنسروی میتواند انتخاب خوبی باشد اما باید توجه کرد که غذا های کنسروی و موادی مانند چیپس موجب بروز نفخ میشوند .

  • گوشت های پرچرب

چربی های اشباع شده موجود در گوشت سبب بروز درد و التهاب میشوند پس اگر در حالت عادی نیز در دوران قاعدگی کرامپ های شدیدی دارید از مصرف این گوشت ها خودداری کنید و بجای مصرف این نوع مواد از گوشت سفید بدون چربی و ماهی استفاده کنید .

  • مواد غذایی و خوراکی های حاضری

مسلما هر کسی به میزانی علاقه ای به مصرف مواد غذایی حاضری علاقه ای دارد اما باید توجه کرد که خوراکی های حاضری به دلیل داشتن مقادیر زیاد چربی های ترانس موجب افزایش سطح استروژن در این دوران و در نتیجه بروز درد در رحم میشوند .

  • مواد غذایی و خوراکی های شیرین

مواد غذایی شیرین مانند کیک و آبنبات و شیرینی های مختلف نیز انتخاب مناسبی در میان مواد غذایی مفید در دوران قاعدگی نیستند و فقط موجب تشدید درد در این دوران میشوند و فقط کمی و برای چند لحظه کوتاه حال شما را خوب میکنند اما موجب بروز درد های طولانی و کرامپ های شکمی میشوند . در صورتی که خواستید مواد غذایی شیرین مصرف کنید میتوانید از میوه هایی همچون انبه و طالبی و هلو استفاده کنید .

  • لبنیات همچون پنیر و خامه

از موا غذایی مضر برای دوران قاعدگی میتوان به بستنی و پنیر و خامه و سایر لبنیات که دارای چربی اند اشاره کرد چرا که این مواد نیز با داشتن چربی موجب بروز درد و یا تشدید آن میشوند پس لبنیات نیز از مواد مفید برای کاهش درد های قاعدگی محسوب نمیشود .

  • کافئین

کافئین علاوه بر اینکه موجب تشدید کرامپ ها میشود باعث میشود تا در مواردی عادت ماهانه نا منظم و پریود نا منظم بوجود بیاید , همچنین با بروز کم خوابی و کم حوصلگی سبب میشود تا ناراحتی های عصبی بروز کند . بجای مصرف قهوه که دارای کافئین زیادی است میتوانید از چای و سایر دمنوش ها با کافئین کمتر استفاده کنید . در ضمن به هیچ وجه در دوران قاعدگی نوشابه ها و نوشیدنی های انرژی زا مصرف نکنید .

منبع : وب سایت زناشویی برتر مرجع ارائه بهترین مقالات سلامت خانواده و تنظیم خانواده

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *