خانه / سلامت خانواده / رفع گرفتگی عضلات پا در بارداری
گرفتگی عضلات پا در دوران بارداری
گرفتگی عضلات پا در دوران بارداری

رفع گرفتگی عضلات پا در بارداری

رفع گرفتگی عضلات پا در بارداریReviewed by bestmarital on Jul 17Rating: 5.0

در این بخش از مطالب مربوط به سلامت زنان به بررسی موضوع رفع گرفتگی عضلات پا در دوران بارداری می پردازیم , دوران بارداری از نظر بحث تنظیم خانواده یکی از مهمترین و حساس ترین دوره های زندگی هر خانمی است و باید در این دوان تمامی نکات جهت حفظ سلامت زنان و سلامت کودک انجام شود تا خانواده ها با مشکلی روبرو نباشند زیرا یکی از اهداف تنظیم خانواده ارائه راهکار هایی برای حفظ سلامت افراد و ارائه راهکار های موثر برای جلوگیری از بروز مشکل و رفع مشکل است .

رفع گرفتگی عضلات پا در بارداری

قبل از اینکه به بررسی موضوع رفع گرفتگی عضلات پا در بارداری بپردازیم گرفتگی عضلات پا در حاملگی یکی از مشکلاتی است که برای اکثر خانم ها در این دوران بوجود می آید و اکثرا در سه ماهه دوم بارداری این مشکل بیشتر بروز میکند و تا اواخر دوران بارداری با شخص همراه است , اسپاسم عضلات پا در دوران بارداری بیشتر در هنگام شب ها بوجود می آید و افزایش وزن و در نتیجه وارد آمدن فشار بیشتر بر روی عضلات و رگهای خونی موجود در پا و ساق های پا را میتوان از عوامل بوجود آورنده این مشکل دانست زیرا اکثر بارداری ها با افزایش وزن همراه هستند از این رو باید افزایش وزن در این دوران کنترل شود تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری به عمل آید. از عواملی که موجب تشدید این مشکل میشوند میتوان به اختلال در خونرسانی به قسمت های تحتانی و مشکل در جذب ویتامین ها و مواد معدنی مفید اشاره کرد .

علت گرفتگی عضلات پا در دوران بارداری

دلیل گرفتگی عضلات پا در دوران حاملگی هنوز هم بطور قطع مشخص نیست اما میتوان این مشکل را به افزایش فشار رحم بر روی عروق تحتانی و افزایش وزن ناکهانی و بروز مشکل در خونرسانی به قسمت های تحتانی و رگ های موجود در پا اختصاص داد . از سایر دلایل گرفتگی پا در بارداری میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • وجود اختلال در تعادل حفظ آب در بدن و عدم کنترل ومصرف مواد مفید همچون کلسیم و منیزیم و ویتامین های مختلف
  • افزایش میزان دفع کلسیم در دوران بارداری و از طرفی افزایش نیاز جنین به کلسیم در سه ماهه دوم بارداری
  • ورزش های سنگین و خطرناک برای بارداری
  • افزایش سن
  • مصرف دارو هایی همچون مسهل ها و دارو های مدر و سایمتدین
  • رژیم غذایی نامناسب و مصرف مواد غذایی مضر
  • کم کاری غده تیروئید و فوق کلیه
  • مصرف کم آب میتواند موجب بروز اسپاسم عضلات پا شود زیرا کمبود آب موجب افزایش اسید لاکتیک و عدم خونرسانی کافی به عضلات میشود
  • افزایش وزن و چاقی مفرط

درمان گرفتگی عضلات پا در دوران بارداری

  • در طول روز زمان خاصی را برای پیاده روی اختصاص دهید و بعد از آن به پهلوی چپ خود بخوابید تا خونرسانی بهتری به اندام های تحتانی انجام شود .
  • از ایستادن و نشستن به مدت زیاد خودداری کنید .
  • به میزان کافی آب بنوشید که مصرف ۱۰ الی ۱۲ لیوان آب در دوران بارداری میتواند در جلوگیری از گرفتگی عضلات پا موثر باشد .
  • قبل از اینکه بخوابید عضلات پایتان را بکشید .
  • در هنگام نشستن و حتی استراحت هایی همچون تماشای تلویزیون و … انگشت های خود را تکان دهید و به ماساژ ساق و انگشتان بپردازید .
  • از انداختن پاهایتان بر روی هم خودداری کنید تا باعث مختل شدن خونرسانی به پا ها نشوید .
  • مصرف نوشیدنی ها و نوشابه های کافئین دار را متوقف کنید .
  • از مصرف مواد شیرین و چرب پرهیز کنید .
  • کفش های طبی و لژ دار با ارتفاع ۳ الی ۵ سانتی متر بپوشید .
  • ورزش های سبک و موثر در تقویت عضلات پا انجام دهید .
  • در صورت نیاز با مشورت با پزشک مکمل هایی همچون کلسیم و ویتامین های مختلف را مصرف کیند .

از بین بردن گرفتگی پا در بارداری

اگر باردار هستید و پایتان گرفته است فورا پایتان را دراز کنید تا عضلات ساق پایتان کشیده شود و پایتان را صاف بگیرید و پاشنه پایتان را به سمت بیرون و سپس پنجه پایتان را به سمت عقب بکشید که در طی انجام این کار در ابتدا با کمی درد روبرو خواهید شد اما در ادامه اسپاسم از بین میرود که برای جلوگیری از بروز مجدد این مشکل میتوانید پاهایتان و پنجه ها را مجددا ماساژ دهید و کمی نیز راه بروید تا این مشکل بار دیگر و بلافاصله بروز نکند .

منبع : وب سایت زناشویی برتر مرجع ارائه بهترین مقالات سلامت خانواده و تنظیم خانواده

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *